حوزه علمیه مشهد یکی از حوزه‌های مهم جهان تشیع است
کد خبر: 4102848
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵

حوزه علمیه مشهد یکی از حوزه‌های مهم جهان تشیع است

عضو هیئت علمی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: حوزه علمیه مشهد با بیش از 1300 سال قدمت تاریخی یکی از حوزه‌های مهم در جهان تشیع است.

حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، غلامرضا جلالی، عضو هیئت علمی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در «نشست تخصصی تکریم احیاگر بصیر حضرت آیت‌الله سید محمدمهدی موسوی الخراسانی» که امروز ۶ آذرماه در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی مشهد برگزار شد اظهار کرد: این بزرگداشت درآمدی برای تکریم عالمان در حوزه جهان تشیع و فرصتی برای تعامل حوزه‌های علمیه نجف، قم و خراسان است، حوزه خراسان از قدیمی‌ترین حوزه‌هاست و بدون تردید قدمت آن به زمان حضور امام رضا(ع) در سرزمین توس بازمی‌گردد.

جلالی با بیان اینکه از آن زمان تاکنون هرگز ارتباط حوزه مشهد با معارف اسلامی قطع نشده است، ادامه داد: حوزه مشهد با بیش از 1300 سال قدمت تاریخی در حقیقت یکی از حوزه‌های مهم در جهان تشیع است که در رأس آن حوزه علمیه نجف اشرف و در ضلع دیگر حوزه قم قرار دارد.

وی با اشاره به گذشته تاریخی خراسان و وجود افرادی چون شیخ صدوق در دوره آل بویه و ارتباطاتی که با آسیای مرکزی داشته، گفت: حضور افرادی همچون اباصلت هروی و فضل‌ابن شاذان و وجود 270 مکتب فکری و کلامی در خراسان آن زمان، مؤید وجود پایگاه فکری مهم و تأثیرگذاری است.

جلالی ادامه داد: در اینجا بزرگانی تربیت شده‌اند که با ارتباط با شبه قاره هند، تأثیر روانی بلامنازعی را در تشیع شهرهایی مانند حیدرآباد داشته‌اند که موجب شده‌ امروز 45 درصد ساکنان این مناطق شیعه باشند و بزرگترین پایگاه دینی در حیدرآباد که 12 میلیون نفر جمعیت دارد و ترکیبی از قومیت‌ها و اندیشه‌های گوناگون است، در اختیار شیعه باشد. حوزه مشهد نیز با  قسمت‌های جنوب شرقی آسیا، آسیای مرکزی، جنوب هند و ... توانسته ارتباطات کارسازی داشته باشد که می‌تواند به عنوان تجربیات تاریخی حوزه‌های علمیه شیعه تلقی شود.  

وی با اشاره به اینکه در تولید علم، هیچ‌چیز به اندازه قدرت برقراری ارتباط مؤثر نیست، بیان کرد: خوشبختانه امروز حوزه مشهد به گونه‌ای است که گفت‌وگوی ادیان در آن شکل می‌گیرد و ما را برای فرصتی خوب در آینده مهیا می‌کند، آینده‌ای که تمدن نوین اسلامی است و زمام حرکت به سمت این حرکت نوین در دست علما، حوزه‌های علمی شیعه و اساتید دانشگاه‌ها است که قدرت برقراری ارتباط با عرصه‌های مختلف فرهنگ‌ جهانی را دارند و فرهنگ‌ها را می‌شناسند.

عضو هیئت علمی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی  تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های حوزه مشهد، جامعیت آن بوده که تمام حوزه‌های دانش چون نجوم، ادبیات، ریاضیات، فلسفه، عرفان و هنر را نیز را در برمی‌گرفته است و به عنوان علوم نافع برای زندگی اسلامی در حوزه‌ها تدریس می‌شده است. شخصیت‌های بسیاری در این حوزه‌ها پرورش یافته‌اند که از آن جمله خواجه نصیرالدین طوسی است که اندیشه‌های تمدنی را  ترویج داده است.

جلالی بیان کرد: آنچه می‌تواند در حوزه مشهد اتفاق بیفتد و باعث اقتدار حوزه شیعه باشد، تعامل با حوزه‌های شرق به نیابت از حوزه‌های علمیه نجف و قم است و حضور و آموزش به افرادی که قابلیت دارند در این مناطق می‌تواند خلأهایی را پر کند که جز از راه معرفت جامع پرشدنی نیست، معرفتی جامع که بتواند تمدن‌ساز باشد و به نیازهای تمدنی و فرهنگی جوامع متعدد پاسخ گوید.

در ادامه نیزسلیم الجصانی، رئیس کنگره امناء‌الرسل نجف گفت: در پی همایشی که در نجف و با تلاش دو آستان مقدس امام علی(ع) و امام حسین (ع) و نیز همراهی حوزه علمیه قم و مراکز علمی آن برای احیای میراث علمای شیعه برگزار شد، این همایش به پاس دستاوردهای علمی علامه موسوی‌الخراسانی و تأثیر آن بر فضای علمی حوزه و دانشگاه در مشهد برگزار می‌شود.

وی با اشاره به قدمت حوزه علمیه قم و یکی دانستن آن با حوزه علمیه مشهد، تقدم، قدرت و به اوج رسیدنش را منوط به نشر افکار اهل بیت مطرح و اظهار کرد: با نشر و ترویج سبک زندگی اسلامی از طریق معرفی الگوهای عملی و علمی در جامعه اسلامی، تدریس علم و آگاهی در بین مسلمانان به شکل وسیع‌تری صورت می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha